Renault toonde in mei 2022 de Scenic Vision met een hybride aandrijflijn: batterij plus waterstof range extender. De CO2-footprint van deze hybrid is maar liefst 75% lager dan die van een conventionele batterij auto!
Verander de auto's
Renault heeft een mooie introductievideo gemaakt van de Scenic Vision. Daarin is goed te zien welke rol een auto altijd heeft gespeeld in de levens van heel veel mensen. Daar wil Renault niets aan wijzigen. Wél aan de auto zelf. En die verandert ingrijpend als het aan Renault ligt.
CO2 footprint 75% lager
70% van alle gebruikte materialen zijn gerecycled en 95% is weer herbuikbaar. Dat is een flinke besparing op vereiste grondstoffen.
Door de keuze voor hybrid (elektrisch plus waterstof) hoeft de auto niet alleen minder vaak aan de stekker of tanken, maar de CO2 footprint is maar liefst 75% lager dan van een conventionele elektrische auto. Dat komt onder meer doordat er een veel kleinere batterij wordt gebruikt.
Aandrijflijn
Renault is altijd een koploper geweest met elektrisch rijden en slaat ook nu weer nieuwe wegen in. De elektromotor is van een nieuwe generatie, de batterij is kleiner en de brandstofcel werkt op groene waterstof.
De motor levert 160 kW (ruim 200 pk) en stamt rechtstreeks van de Renault Megane E-TECH motor af. Deze rolt van de band in de fabriek in Cléon. Er worden geen schaarse metalen in verwerkt, wat helpt om de CO2-footprint te beperken. De 40 kWh accu is recyclebaar en wordt tegen 2024 gemaakt in de Renault Electricity Gigafactory.
De batterij weegt de helft van de batterij van een vergelijkbaar elektrisch voertuig. De brandstofcel levert een vermogen van 16 kW waarmee tijdens het rijden de batterij wordt bijgeladen. Op die manier krijgt de auto dus een groter bereik. Renault verwacht een bereik van 800 kilometer mogelijk is, groot genoeg om de afstand Parijs-Marseille te overbruggen zonder op te laden. Als je dan in bijvoorbeeld Lyon in vijf minuten waterstof bijvult, is dat voldoende om in Marseille te geraken.
Wat opvalt is dat de waterstoftank (2,5 kg) tussen de voorwielen is geplaatst. Achteraf logisch: zo ontstaat er heel veel interieurruimte. De motor drijft de achteras aan, zodat er in feite nóg een spraakmakend nieuwtje is: een Renault met achterwielaandrijving! De batterij is erg laag en zit midden in dit platform.
Rijden is een fluitje van een cent
Renault ziet elektrisch rijden (en bijladen) als een mooie oplossing voor de korte afstanden. Voor de lange afstanden gebruik je dan de brandstofcel als een range extender. Dezelfde techniek wordt door Renault toegepast in de HYVIA groep (lichte bestelvoertuigen) in samenwerking met Plug Power.